Montse Ciuró i Noelia Gómez – 11 de febrer de 2016
La Montse Ciuró i Noelia Gómez, Directora i Cap d’estudis de l’Institut Puigvert, respectivament, ens brinden en aquesta xerrada informació sobre els interessos i/o neguits que les famílies els hi hem traslladat i ens fan una petita introducció sobre els elements que creuen més importants sobre el pas a secundària i sobre l’adolescència.
El pas de primària a secundària causa preocupació als pares, inquietuds que es van experimentar també en altres canvis d’etapa dels fills, com quan van passar de la llar d’infants a infantil. És normal que sentin aquestes preocupacions pels fills, en el cas de secundària les pors es veuen incrementades, perquè es produeixen molts canvis propis dels adolescents com són canvis psicològics i físics. Es tracta de nens pre-adolescents a la recerca d’independència que experimenten grans canvis d’humor i corporals. En aquesta etapa els amics “substitueixen” als pares. Per anar aclarint dubtes les ponents es basaran en el llistat de preguntes formulades prèviament pels pares mitjançant la nostra comissió que són els següents:
- ELS ALUMNES DE PRIMÀRIA SÓN MASSA JOVES
Hi ha neguit dels pares per l’accés a les noves tecnologies, però cal pensar que actualment ara des de P3 hi tenen accés.
A l’Institut tenen una única norma: només es poden fer servir els mòbils a l’aula si el professor els hi permet (ja que sovint és útil per a la recerca d’informació necessària per a portar a terme alguna activitat). Addicionalment, al Puigvert existeix el consell d’alumnes per tal que puguin posar ells mateixos facin les normes sobre l’ús del mòbil, com per exemple que no es poden fer fotos si la resta de companys no volen.
Cal tenir en compte que existeix moltes tipologies de nens (amb 13 anys, alguns seran molt adolescents i altres seran molt nens encara), però tot i que molts entrin com a nens, tots sortiran com a adults de l’Institut, pel què és millor educar-los per tal que facin un bon ús de la tecnologia.
- ADAPTACIÓ DE L’ALUMNAT A L’INSTITUT
L’adaptació depèn tant del nen com de la família. La recomanació que fan és que els pares i mares que portin els seus fills/es a un institut públic ho facin convençuts.
- FORMACIÓ DEL PROFESSORAT PER ATENDRE ALUMNAT “TAN TENDRE”
Hi ha varietat de professorat. Tots són llicenciats. Alguns són joves i també han passat per l’ESO.
A l’Institut busquen varietat, que és el que es trobaran a la vida: professors que deixin als nens bocabadats amb els seus coneixements, experiències i explicacions, però també experts en l’educació per projectes.
- EL TUTOR DE PRIMÀRIA
Als nens se’ls hi dona una atenció personalitzada. Addicionalment, a 1er els tutors passen més hores amb els alumnes, i cuiden la integració de l’alumne a l’institut.
- RELACIÓ PROFESSOR – ALUMNE
Dependrà del mestre i del seu tarannà.
- “BULLYING” DELS MÉS GRANS ALS MÉS PETITS
En contra del que es podria pensar, els grans normalment no s’interessen pels més petits, com a molt els hi fa gràcies i se senten comentaris més aviat paternals (“què monos…”).
Quan existeixen conflictes a l’institut, acostumen a ser entre iguals, entre nens/es del mateix curs.
A l’Institut es fan diverses activitats orientades a obtenir una bona relació entre els nens que acaben d’entrar i els de cursos superiors, com podrien ser:
- Programa TEI: els nens de 3er d’ESO fan de tutors dels nens de 1er d’ESO. No són tutors a nivell curricular, sinó més aviat a nivell emocional i de les coses que passen en general a l’institut. El que acostumen a fer els professors és posar nens de 3er amb moltes competències emocionals com a tutors de nens de 1er amb moltes necessitats emocionals.
- Puig-Slam: jornada que es fa normalment cap al Nadal, en què els professors es retiren i cedeixen protagonisme als nens, que passen a funcionar de manera autònoma; és una jornada en què s’organitzen proves de diversos tipus, i en què els de 4rt d’ESO actuen com a capitans (organitzen i puntuen), els de 1er de Batxillerat són els monitors, i els de 2on de Batxillerat són el servei d’ordre.
- UNIFORMATITZACIÓ DE L’ALUMNAT: PROCEDÈNCIA DIVERSA
A l’institut els hi agrada que tots siguin diferents. La cohesió entre nens de diferents instituts, que és el que preocupa als pres i mares, surt de forma natural.
Tot i que l’origen sigui escola tradicional o per projectes, això no genera diferències. Vinguin de l’escola que vinguin, venen alumnes amb dificultat d’aprenentatge, d’altres molt organitzats deds del priemr dia, i d’altres amb diferents competències.
- NOU RITME D’ESTUDI
Tenen un horari de 8:00h a 14:40h repartit en 2 hores de classe + 20 minuts de pati/descans + 2 hores de classe + 20 minuts de pati/descans + 2 hores de classe.
A la tarda es poden quedar a fer coses a l’institut.
Durant el matí, la primera franja de 2 hores les dediquen a matèries instrumentals com el català, castellà, anglès i matemàtiques (fan grups flexibles, que són grups a diferents ritmes, i durant poden haver-hi canvis de grup si els mestres ho consideren adient); els nens de 1er llegeixen molt articles (pretenen que aprenguin a llegir i escriure amb tot el què això comporta, es a dir, “entendre”). La següent franja de 2 hores fan treball per projectes (tecnologies, ciències naturals, ciències socials, plàstica, …), i normalment intenten que hi hagi 2 mestres a l’aula.
Consideren molt important que els nens tinguin ganes d’anar al centre.
PEL QUE FA A ALTRES CONSIDERACIONS D’INTERÈS…
- Hi ha nens que poden anar a Batxillerat i d’altres que no, o que els hi costarà molt. Hem de procurar que els nostres fills trobin “el seu camí” i no “el nostre camí”.
- A l’institut comença la feina de debò per a pares i mares: escoltar els nostres fills/es.
PEL QUE FA A ASPECTES MÉS CONCRETS DE L’INSTITUT PUIGVERT…
- Adaptació: els nens de 6è de l’Eulalia Bota van a visitar l’institut. Al juny es fa el traspàs de la informació dels alumnes que aniran a l’institut
- Seguiment: durant el curs es fa un seminari institut-escola en què es fa seguiment dels nens que han passat de 6è a 1er d’ESO. En general no acostuma a haver-hi cap sorpresa (qui tenia dificultats en alguna cosa, la continua tenint, i qui anava molt bé, continua anat-hi).
- Tenen assignades 3 línies que les converteixen en 4, de manera que es formen grups de 22-23 alumnes.
- La preinscripció comença just després de Setmana Santa
- Tenen optatives com “Matemàtiques en anglès” (pels qui van bé en matemàtiques i en anglès) o “English is funny” (pels nens que van fluixos en anglès)
- A primer d’ESO aquest any s’ha fet treball per projectes i l’any vinent començaran a segon de l’ESO.