XERRADA: “PETITS TALENTS CIENTÍFICS”
Adolf Cortel – 18 de Març de 2015
El programa “Petits talents científics” té origen en el Consorci d’Educació. S’han fet cursos a professors de primària dirigits a activitats pràctiques amb els nens. La nostra escola ha pres part activa en aquest programa, i aquest any dues classes de 4rt de Primària presenten ponències en congressos en el marc d’aquest programa.
PAPER DELS PARES
Els nens petits (3 – 4 anys) tenen molta curiositat. Després es va mantenint, però en general es perd (normalment a finals de Secundària).
Des de principis del segle XX, hi havia diferents sistemes per aprendre. A la majoria de les escoles, s’aprenia poc de contingut i es dedicava molt de temps a coses supèrflues (per exemple, analitzant l’evolució de llibretes escolars d’infants, s’observa que inicialment l’ornamentació de les llibretes i dels exercicis a realitzar era tal que ocupava la major part del temps que l’infant dedicava a l’estudi, mentre que la feina profitosa dels exercicis en sí acostumava a ser molt simple).
En canvi, i també a principis del segle XX, es pot trobar algun llibre escolar que es podria assemblar força als actuals llibres d’activitats d’estiu, on el nen dedica tot el temps a resoldre les activitats proposades; un d’aquests llibres recuperat, tot s’ha de dir, poc habituals en aquella època, és el del fill del meteoròleg, astrònom i sismòleg Dr. Eduard Fontseré, fundador del Servei Meteorològic de Catalunya,qui presentà el projecte de construcció d’un observatori astronòmic al cim del Tibidabo, que anys després va esdevenir en l’actual Observatori Fabra. Una mostra palpable de que el factor més important per tal que un nen aprengui és la família que hi ha darrera. El fill del Dr. Fontseré va tenir una estimulació per part del seu pare molt diferent a la que acostumaven a tenir els nens de principis de segle. En aquella època, la combinació d’un llibre bo i d’un mètode bo (per exemple, fer mesures, i si t’equivoques ho repeteixes), atorgava a un nen elevades probabilitats d’aprendre.
Què podem fer nosaltres com a pares? Quines premisses ens han de servir de guia?
- COMPRENSIÓ: és l’objectiu a perseguir. Les coses s’aprenen quan es comprenen. Aprendre diferents coses per separat és més difícil que aprendre les coses amb regles, amb una organització que permeti relacionar unes coses amb les altres.
- FLEXIBILITAT: flexibilitat de la ment; hem d’estar oberts a tot
- OBSERVACIÓ: La capacitat de sorprendre és una forma d’estimular la curiositat. És important, per tal que els nens escoltin, que els expliquem coses interessants que els sorprenguin, tot jugant amb materials per aprendre.
El ponent ens ha preparat als pares assistents a la xerrada diversos experiments i proves, tot dient-nos “Si algú coneix la resposta prèviament, que no ho digui, que no desvetlli als altres la solució, que no tregui a la resta el plaer de descobrir-ho”.
Hem fet puzzles antics, hem enganyat la vista amb la llum i 3D, hem après que el cervell es queda sempre amb la part més interessant de les coses (experiment “Gat de Cheshire”), hem transmès electricitat amb el nostre cos (fent funcionar uns altaveus o encenent una bombeta amb el nas)… En definitiva hem gaudit aprenent com ho fan, o ho haurien de fer, els nens.
Adolf Cortel publica 4 o 5 cops l’any a la secció “El laboratori” de Cavall Fort.
A la web http://www.recercaenaccio.cat/jocs-i-recursos-educatius/material-didactic-del-seminari-petits-talents-cientifics/ podreu trobar els materials didàctics proporcionats pels docents dels seminaris del programa Petits Talents Científics, entre ells els de l’Adolf Cortel. Us animem a provar-los i a divertir-vos aprenent amb els vostres fills.