• Saltar al contenido principal

AFA Eulàlia Bota

Associació de Famlílies d'Alumnes de l'escola Eulàlia Bota

  • AFA
    • Què és una AFA
    • Què Fem
    • Bloc del Menjador
    • Memòries Anuals d’Activitats
    • Com col·laborar
  • Comissions
    • La Junta
    • Econòmica
    • Biblioteca
    • La Colla
    • Comunicació
    • Espais Familiars
      • Escola de pares
      • Xerrades Espais Familiars
    • Coeducació
    • Extraescolars
    • Espai Migdia
    • Festes
    • Interculturalitat
    • Inclusió
      • Inclupèdia
      • Informació d’interès
      • Material de Suport
      • Xerrades inclusives
    • Equipació
  • FAQs
  • Noticies
  • Butlletí
  • Contacte
  • Revista
  • L’escola

RESUM XERRADA: “PETITS TALENTS CIENTÍFICS”

posted on 28/03/2015

XERRADA: “PETITS TALENTS CIENTÍFICS”

Adolf Cortel – 18 de Març de 2015

 

El programa “Petits talents científics” té origen en el Consorci d’Educació. S’han fet cursos a professors de primària dirigits a activitats pràctiques amb els nens. La nostra escola ha pres part activa en aquest programa, i aquest any dues classes de 4rt de Primària presenten ponències en congressos en el marc d’aquest programa.

PAPER DELS PARES

Els nens petits (3 – 4 anys) tenen molta curiositat. Després es va mantenint, però en general es perd (normalment a finals de Secundària).

Des de principis del segle XX, hi havia diferents sistemes per aprendre. A la majoria de les escoles, s’aprenia poc de contingut i es dedicava molt de temps a coses supèrflues (per exemple, analitzant l’evolució de llibretes escolars d’infants, s’observa que inicialment l’ornamentació de les llibretes i dels exercicis a realitzar era tal que ocupava la major part del temps que l’infant dedicava a l’estudi, mentre que la feina profitosa dels exercicis en sí acostumava a ser molt simple).

En canvi, i també a principis del segle XX, es pot trobar algun llibre escolar que es podria assemblar força als actuals llibres d’activitats d’estiu, on el nen dedica tot el temps a resoldre les activitats proposades; un d’aquests llibres recuperat, tot s’ha de dir, poc habituals en aquella època, és el del fill del meteoròleg, astrònom i sismòleg Dr. Eduard Fontseré, fundador del Servei Meteorològic de Catalunya,qui presentà el projecte de construcció d’un observatori astronòmic al cim del Tibidabo, que anys després va esdevenir en l’actual Observatori Fabra. Una mostra palpable de que el factor més important per tal que un nen aprengui és la família que hi ha darrera. El fill del Dr. Fontseré va tenir una estimulació per part del seu pare molt diferent a la que acostumaven a tenir els nens de principis de segle. En aquella època, la combinació d’un  llibre bo i d’un mètode bo (per exemple, fer mesures, i si t’equivoques ho repeteixes), atorgava a un nen elevades probabilitats d’aprendre.

Què podem fer nosaltres com a pares? Quines premisses ens han de servir de guia?

  1. COMPRENSIÓ: és l’objectiu a perseguir. Les coses s’aprenen quan es comprenen. Aprendre diferents coses per separat és més difícil que aprendre les coses amb regles, amb una organització que permeti relacionar unes coses amb les altres.
  2. FLEXIBILITAT: flexibilitat de la ment; hem d’estar oberts a tot
  3. OBSERVACIÓ: La capacitat de sorprendre és una forma d’estimular la curiositat. És important, per tal que els nens escoltin, que els expliquem coses interessants que els sorprenguin, tot jugant amb materials per aprendre.

El ponent ens ha preparat als pares assistents a la xerrada diversos experiments i proves, tot dient-nos “Si algú coneix la resposta prèviament, que no ho digui, que no desvetlli als altres la solució, que no tregui a la resta el plaer de descobrir-ho”.

Hem fet puzzles antics, hem enganyat la vista amb la llum i 3D, hem après que el cervell es queda sempre amb la part més interessant de les coses (experiment “Gat de Cheshire”), hem transmès electricitat amb el nostre cos (fent funcionar uns altaveus o encenent una bombeta amb el nas)… En definitiva hem gaudit aprenent com ho fan, o ho haurien de fer, els nens.

Adolf Cortel publica 4 o 5 cops l’any a la secció “El laboratori” de Cavall Fort.

A la web http://www.recercaenaccio.cat/jocs-i-recursos-educatius/material-didactic-del-seminari-petits-talents-cientifics/ podreu trobar  els materials didàctics proporcionats pels docents dels seminaris del programa Petits Talents Científics, entre ells els de l’Adolf Cortel. Us animem a provar-los i a divertir-vos aprenent amb els vostres fills.

 

Comparteix-ho:

  • Haz clic para compartir en WhatsApp (Se abre en una ventana nueva)
  • Haz clic para compartir en Telegram (Se abre en una ventana nueva)
  • Haz clic para compartir en Facebook (Se abre en una ventana nueva)
  • Haz clic para compartir en Twitter (Se abre en una ventana nueva)
  • Haz clic para compartir en Pocket (Se abre en una ventana nueva)

L’Instagram de la Colla del Bota

  • Avui ens han convidat a participar a la inauguració del Centre de Vida Comunitària de la Trinitat Vella. Un matí
  • Només podem donar les gràcies a totes les famílies de L
  • Els Tabalers del Bota ja ho tenim tot preparat. Amb moltes ganes d
  • Necessitem ajuda!! Ens ajudeu a trobar al nostre WALLY? Hem creat un món fantàstic i divertit on el Wally estarà
  • AFA
  • Butlletí
  • Noticies
  • Condiciones
  • Privacidad
  • Solicitud acceso datos
  • Decálogo
  • Contacte
  • Estatuts

Copyright © 2022 · Acceder