• Saltar al contenido principal
  • Skip to footer

AFA Eulàlia Bota

Associació de Famlílies d'Alumnes de l'escola Eulàlia Bota

  • AFA
    • Què és una AFA
    • Què Fem
    • Bloc del Menjador
    • Memòries Anuals d’Activitats
    • Com col·laborar
  • Comissions
    • La Junta
    • Econòmica
    • Biblioteca
    • La Colla
    • Comunicació
    • Espais Familiars
      • Escola de pares
      • Xerrades Espais Familiars
    • Coeducació
    • Extraescolars
    • Espai Migdia
    • Festes
    • Inclusió
      • Inclupèdia
      • Informació d’interès
      • Material de Suport
      • Xerrades inclusives
    • Equipació
  • FAQs
  • AMPASoft
  • Noticies
  • Butlletí
  • Contacte
  • Revista
RESUM XERRADA: “INTERNET SEGURA: CONEC QUINS RISCOS PODEN TENIR ELS MEUS FILLS A INTERNET?”

RESUM XERRADA: “INTERNET SEGURA: CONEC QUINS RISCOS PODEN TENIR ELS MEUS FILLS A INTERNET?”

posted on 06/12/2015

XERRADA: “INTERNET SEGURA: CONEC QUINS RISCOS PODEN TENIR ELS MEUS FILLS A INTERNET?”

Nacho Iglesias – 2 de desembre de 2015

IMG_6366 IMG_6368

L’objectiu de la xerrada és que els adults coneguem la informació sobre Internet que els Mossos d’Esquadra aporten als menors d’edat en les xerrades que aquests imparteixen a les escoles: quins riscos es poden trobar els infants, com prevenir-los, i en definitiva impulsar el treball conjunt entre joves, docents i pares. Realitzen xerrades sobre Internet per a nens a partir de 8-9 anys, i sobre drogues i alcohol a partir dels 13-14 anys.

Internet és una eina positiva i necessària, però ha de tenir uns límits. Amb aquesta xerrada es pretén donar eines i consells per establir aquests límits.

AVANTATGES I INCONVENIENTS D’INTERNET

Avantatges:

– Comunicació: rapidesa de la comunicació, tret que facilita la socialització

– Educació: actualment es pot obtenir gran quantitat d’informació sense haver de passar hores i hores a les biblioteques, i facilitant l’educació a nivell de projectes

– Connectar-se

– Informació: a l’abast de tothom

 

Inconvenients:

– Informació no tota fiable

– Poca seguretat, tot i tenir la sensació de seguretat pel fet d’estar connectat dins de casa

– Pèrdua de control: de les imatges penjades

– Problemes de socialització: ara els nens no volen temps per sortir al carrer a jugar, sinó per quedar-se a casa per a connectar-se; els nens / adolescents d’avui estan habituats a tractar amb pantalles, no amb persones; afavoreix el sedentarisme i l’aïllament

– Contingut per a persones adultes: pornografia, etc.

– Conductes addictives

– Informació: a l’abast de tothom

Ens han passat un vídeo sobre “Pensar abans de penjar una foto en internet”, per les conseqüències que pot tenir, ja que un cop penjada, deixes de tenir-ne la propietat i tothom en pot fer ús (pots trobar el link al vídeo al final d’aquest article).

MARC LEGAL

Contingut inadequat

Poden ser continguts legals però no correctes per a nens menors d’edat, com poden ser els relacionats amb drogues, pornografia, llenguatge groller, imatges violentes, videojocs addictius en xarxa, jocs d’apostes, anorèxia, bulímia (per exemple, hi ha webs, anomenades proana, que expliquen tècniques per tal que els pares no s’adonin que els nens fan dieta).

Contingut il·legal

Pot haver-hi responsabilitats penals davant dels següents fets delictius (que poden ser molt perillosos tant per l’autor com per la víctima):

– Fer-se passar per una altra persona (molt habitual en pederastes), o robant la identitat a facebook

– Amenaçar, donar tracte vexatori o degradant

– Produir, vendre, distribuir, exhibir, descarregar, posseir porno infantil

És important informar sempre a les autoritats per tal que si escau siguin denunciades.

LA CONTRASENYA

Per tal que una contrasenya sigui segura, cal evitar que la contrasenya contingui nom, cognom, telèfon, data naixement, DNI, nom del gos, sèries de números senzilles de recordar (tipus 1 2 3 4 5 6 …). També és important no apuntar la contrasenya en cap lloc, no deixar-la apuntada en cap lloc visible, i evitar que els nens la portin a l’agenda.

Per tal que una contrasenya sigui segura, es recomana:

1. Intentar buscar contrasenyes diferents per a cada servei que tinguem (per exemple, una per al mail, una altra per al facebook, etc)

2. Que la contrasenya tingui al menys 8 caràcters i que hi hagi lletres majúscules, minúscules i números.

Un truc per exemple és recordar una frase i utilitzar les dues primeres lletres de cada paraula, alternant majúscules i minúscules, per exemple “Marxo de vacances” i posar com a contrasenya MaDeVa0108 (per exemple si el dia 1 d’agost hem marxat de vacances).

ELS VIRUS

Els virus s’ho mengen tot, ja que donen accés de control remot al nostre ordinador i es pot fer passar per nosaltres. Poden entrar a l’ordinador a través de fotografies, jocs, descàrregues de programes i sobretot obrint mails de persones desconegudes.

Es recomana tenir tallafocs i antivirus amb la darrera versió disponible. Cal deixar-se assessorar per un tècnic informàtic.

Generalment és molt difícil adonar-se que ens estan espiant.

EL XAT I LA MISSATGERIA INSTANTÀNIA

Participar en un xat pot ser molt divertit, però també pot arribar a ser perillós. Per seguretat, es recomana:

– Desconfiar de desconeguts (explicar els problemes cara a cara és molt difícil però davant una pantalla és molt fàcil i pot ser que expliquem més coses del compte a un desconegut, per exemple “M’he enfadat amb la meva mare, sort que demà treballa tot el dia i no la veuré”, així estàs transmetent el missatge que demà estaràs sol/a a casa)

– Mantenir només els contactes de cofiança. A Facebook l’edat mínima legal per tenir compte obert és 14 anys, però molts nens no es posen l’edat real; si nosaltres som els primers en dir mentides (com per exemple respecte l’edat), imaginem quines altres mentides es poden dir

– Utilitzar paraules clau o secretes per identificar els coneguts.

Per evitar que:

– Entrin dins l’ordinador

– Es facin passar per nosaltres

– Ens estafin i ens enganyin

La mitjana de contactes que tenen els nens de la ESO és de 600!!! Es donen per exemple fenòmens com el dels “popus” i els “margis” (els populars i els marginats), promoguts per discoteques lights (es fan quedades via Facebook per barallar-se, i si guanyes la baralla o tens molts seguidors ets popu i et deixen entrar a la disco gratis i ser promotor).

El Facebook el podem tenir:

– Obert i per tant visible per a tothom (sovint per desconeixement, la majoria el té així).

– Privat: només et veuen els amics

– Semiprivat: només amics i amics d’amics

RECOMANACIÓ: Que l’ordinador estigui en un lloc on tota la família pugui estar (per exemple, al menjador). Així el menor se sentirà observat però alhora protegit. Una altra opció és connectar l’ordinador a la TV, per tal que el menor sàpiga que en qualsevol moment els pares/mares poden canviar de canal i veure a la pantalla de la TV el que el menor veu a l’ordinador.

ELS BLOCS I FOTOBLOCS

Cal demanar permís als tutors legals dels menors tant per penjar fotos pròpies com dels amics.

Cal expressar-se educadament en els blocs respectant a tothom.

A l’escola no deixen fer fotos als pares. L’escola demana permís a tots els pares/mares per a penjar fotografies als blocs de l’escola.

LA WEBCAM

La Webcam es pot activar sense saber-ho si algun hacker hi accedeix al nostre ordinador. Es recomana tapar-la amb alguna cosa sempre que no s’utilitzi.

CONTROL PARENTAL

És un sistema de seguretat tecnològic de protecció infantil que permet controlar:

– Les webs que es poden visitar

– Els horaris i la quantitat de temps de connexió en línia

– Els videojocs als què poden jugar

– Els programes que poden utilitzar

– Les paraules que no poden utilitzar (ex: guerra, sexe, …)

GROOMING

És un tipus de problema relatiu a la seguretat dels menors a internet, consistent en accions deliberades per part d’un adult per establir llaços d’amistat amb un nen o nena a Internet, amb un objectiu sexual (pederasta). És un procés que pot durar setmanes o fins i tot mesos, que acostuma a tenir les següents fases:

1. Inici de l’amistat

2. Relació d’amistat (s’expliquen les seves vides)

3. Demanar fotos i vídeos (primer normals, després compromesos i finalment amb amenaces de que enviïn més si no volen que les facin públiques).

Quan els Mossos d’Esquadra pregunten als nens de les escoles què farien en aquest cas, tots contesten que ho explicarien als pares/mares.

És important que els pares/mares diguem els nens que si tenen algun dubte ens preguntin, i que els recomanem que es relacionin amb persones conegudes i de confiança.

L’edat a la qual els nens/es comencen a tenir relacions d’amistat amb desconeguts és a partir dels12 anys.

VÍDEOS

A la xerrada hem visualitzat els següents vídeos, molt il·lustratius dels perills que ens podem trobar:

– ¿Dónde está Pablo? https://www.youtube.com/watch?v=iiTXEFKLbmE

– Pensa abans de publicar https://www.youtube.com/watch?v=xYFO4ZWQSGM. Explica que hem d’anar amb molt de compte respecte el que pengem a Internet

– El secreto de hackers y adivinos https://www.youtube.com/watch?v=k046eLzdU1o. És un exemple de com és de fàcil acabar amb la confidencialitat.

-Historia de Amanda Todd https://www.youtube.com/watch?v=Zzy9JVylE5k. Exemple d’assetjament.

També podeu consultar la web www.protegeles.com

CONSELLS PER A PARES, MARES I DOCENTS

1. Familiaritzeu-vos amb l’ús d’Internet

2. Navegueu per llocs web segurs

3. Consciencieu i eduqueu per evitar riscos

4. Establiu regles de temps i d’ús

5. Navegueu junts amb ells des de ben petits

6. Fomenteu el diàleg i la confiança. És la millor eina preventiva (per exemple, podem demanar als nostres fills que ens presentin als seus amics d’Internet, igual que els demanem que ens presentin la resta d’amics que tenen)

7. Informeu-vos sobre les eines de control parental

8. Eviteu deixar a la vista comptes d’accés a pàgines d’adults

9. Col·loqueu l’ordinador en un espai d’ús comú de l’habitatge

10. A Internet, la impunitat no existeix

11. Fomenteu el civisme digital com a respecte pels demés

12. Genereu el fet de ser responsables davant la gestió d’informació (per exemple, quan es rep informació d’alguna persona denigrant-la)

13. Treballeu plegats amb el professorat del centre educatiu

14. Els jocs d’atzar estan prohibits pels menors

15. Jugar sense diners atreu clients

16. Cal compartir el joc amb els fills

TORN DE PREGUNTES

– Es poden controlar les converses de WhatsApp si les van esborrant? Sí, es poden fer còpies de seguretat via ajustos de WhatsApp, enviar-les per e-mail, en i-Cloud, etc.

– Què fem amb nens i nenes que als 8 anys demanen un smartphone? La resposta ha de ser “NO”.

QÜESTIONARI D’AUTOAVALUACIÓ PER A PARES I MARES

Al final de la xerrada, el ponent ens va repartir un qüestionari per a autoavaluar-nos. Es tracta de 20 preguntes sobre les que s’ha de respondre SÍ o NO.

Després de respondre-les, s’ha de comptar el número de respostes afirmatives obtingudes:

– Més de 15: tenim coneixement d’Internet i el que representa

– Entre 10 i 15: tenim un coneixement limitat, caldria que ens informéssim més

– Menys de 10: hem de posar-nos les piles! No estem supervisant l’ús que fan d’Internet els nostres fills

Qüestionari:

1. Crec que Internet és molt útil per estudiar, entretenir-se i comunicar-se

2. Sé el nom d’usuari del meu fill/a

3. Sé les contrasenyes principals del meu fill/a o on trobar-les

4. Sé des de quins llocs es connecta el meu fill/a a Internet

5. Sé quanta estona passa el meu fill/a connectat

6. Sé amb qui parla a les xarxes socials, per correu electrònic i telèfon mòbil

7. Sé quines pàgines webs educatives visita el meu fill/a

8. Sé quines pàgines webs recreatives visita el meu fill/a

9. El meu fill/a m’ha agregat com a contacte a les xarxes socials

10. Conec quins problemes o conflictes ha tingut amb altres usuaris

11. He mantingut converses amb el meu fill/a sobre el ciberassetjament

12. Parlo amb el meu fill/a perquè no doni dades personals per Internet

13. Quan el meu fill/a navega per Internet en faig la supervisió

14. Requereixo al meu fill/a que em consulti abans de fer compres per Internet

15. Sé que Internet té alguns perills i per això converso amb ell/a sovint

16. Adverteixo el meu fill/a sobre webs amb continguts il·legals i/o nocius

17. Parlo al meu fill/a sobre els impostors i els assetjadors d’Internet

18. Utilitzem en tots els dispositius un sistema de control parental, tallafocs i antivirus

19. Regulo l’ús d’Internet (regles i horaris)

20. Dono exemple al meu fill/a sobre com fer un ús responsable d’Internet

 

Comparteix-ho:

  • Haz clic para compartir en WhatsApp (Se abre en una ventana nueva)
  • Haz clic para compartir en Telegram (Se abre en una ventana nueva)
  • Haz clic para compartir en Facebook (Se abre en una ventana nueva)
  • Haz clic para compartir en Twitter (Se abre en una ventana nueva)
  • Haz clic para compartir en Pocket (Se abre en una ventana nueva)

L’Instagram de la Colla del Bota

  • Festa fi de curs 21-22 de l
  • Festes de la Primavera!! #tabalersdelBota #gegantersEB #escolaeulaliabota #santandreudepalomar #festesdelaprimavera #tabalers #percussió #gegants #barcelona @ateneuharmonia
  • Així acabem l
  • Els petits Tabalers del Bota són fantàstics!

Footer CTA

  • Condiciones
  • Privacidad
  • Solicitut accès dades
  • Decálogo
  • Contacte
  • Estatuts
  • L’Escola

Copyright © 2023 · Acceder