XERRADA: “EDUCACIÓ PER PROJECTES. A més confiança amb l’escola, millors resultats: quins deures en una nova educació?”
David Vilalta Murillo – 4 de novembre de 2015
Aquesta xerrada es va plantejar com a resposta a la pregunta: “Com podem ajudar els pares i mares en una escola com l’Eulàlia Bota?”
PUNTS CLAU
- Focus: no ens hem de focalitzar en l’ensenyament sinó en l’APRENENTATGE
- Confiança entre mestre i alumnes és el que fa que funcioni. Escola i famílies han d’estar alineades.
- Confiança en el nostre fill/a: Efecte Pigmalió: NO, GRÀCIES! Si creiem que el nostre fill no se’n sortirà, no se’n sortirà. No hem de desconfiar dels nostres fills. Hem de mirar el cantó positiu, deixar-lo tirar endavant i ser pacients.
Exemple:
El nostre fill/a arriba a casa amb una notícia d’un diari a partir de la qual el mestre proposa un problema de matemàtiques. Què faríem?
- Els pares/mares assistents contestem: llegir la notícia en veu alta amb ell, fer-li dibuixar, fer que el nen ens expliqui el que entén, … En definitiva, assegurar-nos que comprèn el que ha de fer. Correcte! Aquest ha de ser el nostre paper.
- Quan un nen destina energia a descodificar, baixa l’atenció de la comprensió. Una lectura compartida prepara el nen per a la comprensió.
- El dibuix o esquema ens ajuda a entendre que la nostra intervenció s’ha de centrar en ajudar a comprendre.
Hi ha un estudi PISA que demostra que els nens de 15 anys tenen més competència lectora si els seus pares els han dedicat temps quan eren infants (llegir contes junts, explicar coses quotidianes, anar a museus…). El gust per la lectura s’aconsegueix si ens veuen llegir, ja que aleshores els nens estan més propensos.
Proposem consultar els següents links:
Són recomanacions OCDE:
- Parlar amb els fills i llegir coses amb ells des de ben petits
- Desenvolupar amb els fills maneres de comunicar-nos, parlant sobre les coses que passen a la vida, preguntant-li “tu com ho faries?”
- Parlar sobre com li va a l’escola
- Parlar amb els mestres del nostre fill per si podem ajudar des de casa
Sobre com implicar les famílies en lectura
Exemple:
Un nen arriba a casa dient que el mestre li ha demanat buscar informació sobre els dinosaures. Què li hem de preguntar?
- I tu tens idea sobre què vols cercar informació? Li preguntem per tal que concreti, per tal que ens digui quins són els seus interessos
- I com portaràs la informació que trobis? L’objectiu és que llegeixi informació, la comprengui i la tradueixi (la transformi, en un resum, un esquema, un artefacte, …)
- Com a mínim cal buscar-ho a dos llocs diferents, per tal d’assegurar-nos que la informació és creïble. Cal varietat per contrastar les fonts d’informació, si no nos ens podem creure allò que se’ns diu.
https://www.youtube.com/watch?v=xyFXZxFiIk4
És el tràiler espanyol de “SÓLO ES EL PRINCIPIO”, on es mostra un grup de nens de 4 anys que a l’escola parlen de llibertat, d’ells mateixos, de raons sobre les coses. Ens permet veure quantes coses pensen ja els nens de 4 anys.
Les converses de caire filosòfic els obren l’esperit, les podem fomentar preguntant-los:
- Què et fa pensar això?
- En què et bases per pensar això?
DIDÀCTICA DE LES MATEMÀTIQUES
Us exposem com veu en Dan, de 6 anys, el número 6.345:
- Primer l’escriu 600030045
- Després l’escriu 630045
Això ens ensenya el raonament, la lògica que utilitzen els nens. Quan són petits, si un número té moltes xifres, segur que és més gran un que en té menys.
El mestre i els pares han de fer de mirall en el seu raonament, no han de dir-li que no, sinó respondre amb preguntes per anar acotant el seu raonament.
Exemple: en paleontologia, el coneixement científic evoluciona a mesura que anem tenint més informació. Doncs de la mateixa manera evoluciona el pensament i el raonament dels nens.
Tenim números per tot arreu, aprofitem-los per parlar sobre ells: preus de les coses quan anem a comprar, el tiquet de compra, mapes de carreteres, llibres, diaris, senyals de trànsit…
PEDAGOGIA EN EL SEGLE XXI
Cisco Systems és una empresa que té una divisió d’estudis de pedagogia.
Pedagogia del segle XXI:
- L’alumne ha d’estar en el centre, que pensin sobre ells mateixos i tinguin i desenvolupin criteris per pensar
- Autenticitat
- Treball interdisciplinari i basats en projectes
- El docent es basa en repertori d’estratègies i habilitats
Habilitats del segle XXI:
- Solucions de problemes i presa de decisions, assumint-ne les conseqüències
- Pensament creatiu i crític (provar les coses de diferents maneres)
- Curiositat intel·lectual, capacitat de buscar, de solucionar
EDUTOPIA
- Creativitat: davant un problema puc trobar solucions, aprofitar idees d’un altre per a una situació diferent, …
- Comunicació efectiva: fins que no ho expliques, no ho entens
- Saber col·laborar amb els altres
- Pensament crític
5 CLASSES D’APRENENTATGE PER PROJECTES:
- Connexió amb la realitat
- Projectes rigorosos i centrals per aprendre
- Estructurar la col·laboració
- Mestre assessor, facilitar que l’alumne conscient guiï el seu aprenentatge
- Avaluació al llarg del projecte
Cal fer processos més comprensius, fer suggeriments. Els mestres no reciten lliçons. Tant a pares/mares com a mestres, si ens toca ajudar-los sobre un tema del que no tenim coneixement, aprendrem amb ells.
A BLOOMING ORANGE (estudi dels anys 50):
Existeixen activitats cognitives d’ordre:
- INFERIOR: demanen menys experiència cognitiva. Són:
- Recordar (el record va molt lligat a l’experiència, a les experiències prèvies)
- Comprendre
- Aplicar
- Són:
- Avaluar (implica comparar, decidir si ens va bé o no)
- Analitzar
- Crear (podria fer això?)
En societats industrials, amb les activitats cognitives d’ordre inferior n’hi havia suficient, però en la societat del coneixement en què ens trobem, necessitem també les d’ordre superior.
L’objectiu és tenir ciutadans que sàpiguen prendre decisions. Idees:
- Prendre decisions
- Alumne creatiu
- Connectivitat entre àrees
- Alumne conscient
- Esport, afany de superació, …
TORN DE PREGUNTES
Pregunta: l’educació secundària no va per projectes. És com fer un “parón”
Resposta: S’està fent de mica en mica. Existeix una xarxa d’instituts innovadors
Idea: aprendre durant tota la vida
Pregunta del ponent als assistents: Quina actitud has tingut davant la xerrada?
- Escepticisme?
- Mussol?
- Bebè dormint?